Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) palielinot pašvaldību skaitu, kurās pieejams pakalpojums “Attālinātais ierēdnis”, vēl vairāk iedzīvotājiem ir pieejams attālinātas un personalizētas konsultācijas ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Valsts ieņēmumu dienesta un Valsts zemes dienesta speciālistiem par vispieprasītākajām tēmām un jautājumiem.
Pašlaik pakalpojums “Attālinātais ierēdnis” jau ir pieejams 15 valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros (VPVKAC) un plānots, ka ar nākamo gadu, šis pakalpojumus tiks pakāpeniski piedāvāts visā VPVKAC tīklā. Pakalpojuma primāra mērķauditorija ir seniori un sociāli jutīgā, mazaizsargātā sabiedrības daļa reģionos, kuriem ir grūtības patstāvīgi tikt galā ar digitālo vidi.
VPVKAC, kur līdz šim bija pieejamas tikai klātienes un telefoniskās konsultācijas, turpmāk būs pieejamas arī attālinātās konsultācijas ar VID, VSAA un VZM speciālistiem par populārākajiem iedzīvotāju jautājumiem. “Mēs jūtam, ka sabiedrībā ir liels pieprasījums pēc iespējas izrunāt aktuālos jautājumus ar speciālistu aci pret aci, iespējams, parādot kaut kādus dokumentus un izveidojot tiešu saikni, tajā pat laikā netērējot enerģiju un laiku ceļam. Diemžēl, vairāki apkalpošanas centri reģionos un mazpilsētās tiek slēgti mazas noslodzes dēļ, bet mazaizsargāto sabiedrības grupu pārstāvjiem, jo īpaši pensionāriem un invalīdiem, vēl joprojām ir nepieciešamas speciālistu konsultācijas, kas būtu pieejamas tuvu mājai. Jaunais pakalpojums – “Attālinātais ierēdnis” – risina šo problēmu. Pandēmija ir iemācījusi sabiedrību strādāt attālināti – attālināti konsultē banku speciālisti, nekustamo īpašumu aģenti demonstrē mājas un dzīvokļus, ārsti veic pacientu apskati. Arī mēs ejam kopsolī ar laiku un esam gatavi pielāgoties klientu vajadzībām un vēlmei prātīgi izmantot laiku,” stāsta ministrs Artūrs Toms Plešs.
Padziļinātās konsultācijas būs pieejamas par šādām tēmām:
-
Ar Valsts ieņēmuma dienesta speciālistu būs iespējams izrunāt kapitāla pieaugumu situācijās, kad tiek pārdots vai kā citādi jaunam īpašniekam nodots personīgais nekustamais īpašums;
-
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras eksperti konsultēs par vecuma un invaliditātes pensijām, kā arī slimības un vecāku pabalstiem;
-
Valsts zemes dienesta pārstāvji atbildēs uz jautājumiem un konsultēs par visiem saviem pakalpojumiem.
VARAM norāda, ka jaunais pakalpojums kā pilotprojekts būs pieejams šādos VPVKAC: Alūksnes novada Alūksnes pilsētā un Pededzes pagastā, Augšdaugavas novada Ilūkstes pilsētā un Višķu pagastā, Balvu novada Viļakas pilsētā, Bauskas novada Rundāles pagastā un Vecumnieku pagastā, Jēkabpils novada Rubenes pagastā un Viesītes pilsētā, Olaines novada Olaines pilsētā, Ropažu novada Stopiņu pagastā, Smiltenes novada Drustu pagastā, Gaujienas pagastā un Variņu pagastā, Valkas novada Ērģemes pagastā.
Jaunā pakalpojuma primāra mērķauditorija ir seniori un sociāli jutīgā, mazaizsargātā sabiedrības daļa reģionos, kuriem ir grūtības patstāvīgi tikt galā ar digitālo vidi.
Ministrs uzsver, ka visi pārējie pakalpojumi kā ierasts būs pieejami VPVKAC klātienē: “Mūsu speciālisti palīdzēs visiem interesentiem spert pirmos soļus e-pakalpojumu pasaulē. Bieži vien cilvēkiem gados ir vēlme apgūt digitālās prasmes un izmantot e-pakalpojumus, bet trūkst kāda, kurš varētu parādīt, kā to darīt. Mūsu speciālisti palīdzēs visiem interesentiem, kuriem ir tāda vēlme izmantot Latvija.lv pieejamos e-pakalpojumus, kā arī lietot drošu elektronisko parakstu. Tāpat mūsu speciālisti palīdzēs aizpildīt formas, atvērt failus un sniegs konsultācijas par citām e-vides iespējām.”
Patlaban VPVKAC darbojas 35 pašvaldībās, kopā 140 vietās: VPVKAC adrešu saraksts un kontaktinformācija. Tajos pašvaldību iedzīvotāji var pieteikt atsevišķus pieprasītākos valsts pakalpojumus un pašvaldības pakalpojumus.